Jak vytěžit z kontaktů získaných z Děkovačky maximum
Děkovačka je skvělý způsob, jak budovat databázi e-mailových kontaktů. S každým stáhnutým kupónem, ať už je následně využitý, nebo ne, vám v seznamu přistane nová adresa. Jak s těmito kontakty pracovat, abyste dosáhli oboustranné spokojenosti?
Proměňte zájemce v zákazníka
Fakt, že si uživatel na děkovné stránce vybral právě váš slevový kupón, sice naznačuje zájem o vaše produkty nebo služby, ale ještě nemusí nutně znamenat, že se dotyčný opravdu stane vašim zákazníkem. Můžete tomu však pomoci.
Připravte si automatickou e-mailovou sekvenci, jejímž cílem bude proměna zájemce v zákazníka. Prvním krokem je správná segmentace, následuje motivace příjemců a optimalizace e-mailů.
Jak na obsah e-mailů, aby úspěšně dosáhly cíle
V první řadě musíte rozlišovat, jestli daný člověk kupón využil, nebo ne. Pokud ne, musíte ho přesvědčit, že koupí vašeho produktu či využitím vašich služeb může jen získat. K tomu poslouží automatická sekvence, která příjemci:
- připomene nevyužitou slevu,
- inspiruje a poradí s výběrem,
- představí výhody nákupu u vás.
Počet a rozestup jednotlivých e-mailů bude záviset na délce platnosti kupónu, každopádně v prvním e-mailu poděkujte za zájem o vaše produkty (služby) a připomeňte omezenou platnost kupónu.
Ve druhém e-mailu představte vaše bestsellery. Poraďte, co by si člověk měl koupit a proč, jaké benefity mu daný produkt přinese. Využijte recenze zákazníků a blogové články.
V další zprávě uveďte výhody nákupu u vás. Například automatické členství ve věrnostním klubu, díky kterému zákazníci mohou čerpat slevy. Sdělte příjemci všechny vaše konkurenční výhody a jejich podrobnosti.
Poslední den platnosti kupónu zašlete e-mail s upozorněním na poslední šanci slevu využít.
Pokud má váš slevový kupón krátkou dobu platnosti (např. jen tři dny), budete muset automatizaci zkrátit a tyto informace dostat třeba jen do dvou e-mailů.
Nepodceňujte první dojem
První, co příjemce vždy uvidí, bude předmět e-mailu. Ten rozhoduje o tom, zda zprávu vůbec otevře. Dá se předpokládat, že když si člověk váš slevový kupón vybral, očekává nějakou komunikaci z vaší strany, nicméně stejně si na prvních slovech, která si příjemce v e-mailové schránce přečte, dejte záležet. Jak na to, zjistíte v článku Jak na předmět e-mailu, který si vaši příjemci budou chtít okamžitě otevřít.
Stejně tak důležitý je preheader, ten krátký textík, který se ve výpisu e-mailů objeví hned pod předmětem nebo vedle něj. Co by měl působivý preheader obsahovat?
- Rozvinutí předmětu,
- výzvu k akci,
- konkurenční výhodu nebo jiné atraktivní sdělení.
Příklad předmětu a preheaderu ke slevovému kupónu do e-shopu s přírodní kosmetikou:
Vy vážně nechcete mít čistou a zářivou pleť? | Nenechte propadnout vaši slevu na 100% přírodní produkty vyráběné v ČR.
Jak připravit automatizaci v e-mailingovém nástroji
Podívejme se teď na technické nastavení takové automatizace. Pro ukázku jsme použili e-mailingový nástroj SmartEmailing, který je s Děkovačkou propojený.
V nástroji máte připravený seznam, do kterého se kontakty z Děkovačky propisují. Jako spouštěč sekvence (trigger) bude tedy sloužit událost Přidání do seznamu kontaktů.
Před odesláním jednotlivých e-mailů musíte ověřit, jestli kontakt nakoupil, nebo ne (operátor Podmínka). Nejprve nastavte čekací dobu (operátor Čekání), a to v závislosti na platnosti kupónu. Poté podmínkou ověřte, že počet nákupů je nula.
Tuto podmínku musíte nastavit před každé další odeslání e-mailu. Pokud kontakt mezitím nakoupí, podmínku nesplní a automaticky se tím vyřadí ze scénáře. Pokud nenakoupí, posune se ve scénáři dál a odešle se mu e-mail (akce Odeslat e-mail).
Scénář sekvence může vypadat například takto:
V Ecomailu budete postupovat velmi podobně:
- Spouštěč (trigger) bude přihlášení do seznamu. Ecomail lze s Děkovačkou také propojit, takže se vám do připraveného seznamu budou kontakty propisovat automaticky.
- Nastavíte dobu čekání a podmínku nákupu (uplatnění kupónu).
- V případě nesplnění podmínky se odešle další e-mail, v opačném případě bude kontakt z automatizace vyřazen. Zatímco ve SmartEmailingu kontakt opouští scénář automaticky, v Ecomailu musíte akci nastavit.
Automatický scénář či workflow vytvoříte podobně i v ostatních nástrojích (Leadhub, Drip, Samba atd.), čeká vás však ještě jeden mezikrok. Pro jiné e-mailingové nástroje zatím neexistuje integrace, s Děkovačkou je bude potřeba propojit pomocí softwaru Make nebo Zapier. V nejhorším případě budete muset kontakty pravidelně importovat ručně.
Pro lepší výsledky testujte a optimalizujte
Připravte si více variant e-mailů a sledujte, jak jsou úspěšné. Jde o tzv. A/B testování, díky kterému můžete porovnat různé verze a ve finále ponechat ty úspěšnější.
Než se do A/B testování pustíte, stanovte si, jakých cílů chcete dosáhnout a podle čeho je budete měřit. Nejčastějšími metrikami pro A/B testování jsou míra otevření a míra prokliku.
Testovat můžete:
- předmět,
- vizuály,
- copywriting v těle e-mailu,
- výzvu k akci,
- čas odeslání.
Abyste výsledky mohli relevantně vyhodnotit, testujte vždy pouze jeden prvek.
Neusněte na vavřínech a z jednorázového zákazníka udělejte pravidelného
Automatická sekvence pro kontakty z Děkovačky běží, ze zájemců se stávají vaši zákazníci. Aby však nezůstalo pouze u jednorázového využití slevového kupónu, chopte se příležitosti a s kontaktem dále pracujte.
Jakmile se kontakt stane zákazníkem, tedy využije kupón, spusťte uvítací sekvenci, která mu ve 4–6 zprávách přiblíží vaši značku.
- Představte svou firmu, tým, podělte se o pozadí vašeho fungování i o vaši vizi do budoucna.
- Vytáhněte své nejlepší produkty nebo služby.
- Vložte FAQ, recenze spokojených zákazníků a užitečné blogové články.
- Seznamte zákazníky s věrnostním systémem, dopravou zdarma, materiály ke stažení a jinými výhodami.
Vztah se zákazníkem i nadále upevňujte a ve správné chvíli poskytujte přínosné informace a zajímavé nabídky pomocí e-mailingu. Skvěle může posloužit kampaň pro křížový prodej (cross-selling), kdy zákazníkovi nabídnete související zboží či službu.
Při navrhování cross-sell kampaně myslete na to, že z ní musí mít prospěch sám zákazník. Nevycházejte z faktu, že potřebujete zvýšit prodej toho či onoho. Měli byste zákazníkovi usnadnit práci, ušetřit čas nebo ho inspirovat.
Pokud potřebujete inspiraci pro různé e-mailingové automatizace, zkoukněte Kafe a marketing s Ondřejem Karanským z Portu, který nás nechal nahlédnout do vlastních propracovaných scénářů v Ecomailu.
Dělejte e-mail marketing efektivně
E-mailing se může stát jedním z vašich nejlepších marketingových kanálů, a to i v případě kontaktů z Děkovačky. Když už teď víte, jak na to, využijte jeho potenciálu na maximum. A pokud budete potřebovat poradit s nastavením, neváhejte se na nás obrátit. Rádi vám s e-mailovým marketingem pomůžeme.